Is RT Kremlin propaganda, or an alternative to the mainstream media?



All you need to know about the world this 
week
SEE ALL ISSUES
EDITOR'S LETTER
Our world this week
FEATURE
Myanmar's forgotten people
FEATURE
Tensions in northern Syria reach new heights
FEATURE
Could Lithuania’s Russian hostilities really turn into conflict?
FEATURE
Good times: is the world economy back in full swing?
www.bbc.co.uk
The Japanese porn star who taught China about sex
www.middleeasteye.net
Egypt's 'fourth pyramid' Mohamed Salah: 'He is one of us'
www.wired.co.uk
The strange, untold story of CES, the trade show that refuses to die
www.aljazeera.com
Why some African Americans are moving to Africa
www.theguardian.com
Islamists banned their music. Now Timbuktu is singing again
www.theatlantic.com
The Rise and Fall of Steve Bannon and Nigel Farage
DEBATE
MEDIA
Is RT Kremlin propaganda, or an alternative to the mainstream media? 3

When RT announced last week its UK bank accounts were being closed by NatWest, calling the move an attack on free speech, it once again brought to the fore the debate over the Russian state-funded international broadcaster’s role in the world. Critics charge RT as being a Kremlin propaganda tool, a sharper, more sophisticated instrument in the global information war used to penetrate Western society in a way never possible during the Cold War. They point to largely one-sided, Russian slanted coverage of the conflicts in Ukraine and Syria as key evidence of this. However RT bills itself as an alternative to the Western mainstream media and its proponents point out that beyond its reporting on issues of direct interest to Russia, it also carries a wealth of robust and pertinent coverage on numerous issues of social, political, scientific and economic importance in other countries, much of it underreported. Its British arm frequently exposes the social consequences of austerity and airs voices criticising the war in Iraq and the rise of the surveillance society. It was nominated for an International Emmy in 2012 for its coverage of Occupy Wall Street. Critics, again, say this is a Russian attempt to sow discord and paint Western governments as corrupt, while the Russian government would never receive the same treatment. Is RT solely a Kremlin mouthpiece that should not be granted international airtime? Or does it have a part to play in a pluralistic, international media landscape in which one must see issues from multiple perspectives and absorb a range of viewpoints to come close to understanding what’s going on in the world? And either way, should liberals who oppose dictators, authoritarian measures and the erosion of free speech everywhere, cheer or fear attacks on the broadcaster?

read more
Share Opinion
LATEST
LEADING
L
Add bio
contributions - pts
Submit
A journalistic initiative Sponsored by:
american-express-sponsor
About this
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
If you continue without changing your settings, we'll assume that you are happy to receive all cookies from this website.
OK